İkinci el araç almak, sıfır almaktan daha hesaplıdır. İkinci el araç seçerken bazı hususlara dikkat etmeniz, daha hesaplı bir alışveriş yapmanıza olanak sağlayacaktır.
İkinci El Araba Alırken
- Otomobili baştan sona incelemelisiniz. Hatta satın almaya mümkünse bir otomobil tamircisiyle gidin.
- Ruhsattaki motor ve şase numaralarının aynı olup olmadığını kontrol edin. Otomobilin çalıntı olması halinde, paranızı geri alamadığınız gibi hukuki süreç sizi yoracaktır.
- Otomobilin sicilini araştırmayı ihmal etmeyin.
- Alacağınız ikinci el aracı mutlaka deneyin.
Yapmanız Gerekenler
- Aracı gündüz gözüyle görmeniz daha rahat bir kontrol sağlayacaktır.
- Yağmursuz bir hava aracınızı daha iyi tanımanıza olanak sağlayacaktır.
- Eğer şansınız varsa, otomobilin hali hazırda bulunduğu yere gidin. İlk çalışmadaki sorunları bu şekilde görebilirsiniz.
- Aceleci olmayın. Kontrol için ne gerekiyorsa onu yapın.
- Araç sahibine gerekli her türlü soruyu sormaktan kaçınmayın.
- Giderken yanınızda size yardımcı olacak birini götürebilirsiniz.
Motor Çalışmıyorken
- Aracın dış görünüşünü inceleyin. Çürük, çizik veya pas var mı kontrol edin.
- Otomobilin iki tarafındaki hatlarına bakın. Onarım görmüş bir otomobilin hatları düzgün değildir.
- Kilitleri, camları, kapı kollarını kontrol edin.
- Aracı dört köşesinden de sallayın. Eğer aracın süspansiyonu sağlamsa, araç birkaç kere sallanıp duracaktır.
- Otomobile uzaktan baktığınızda bir yamukluk varsa, yine otomobilin süspansiyon sisteminde sıkıntı var demektir.
- Lastikleri kontrol edin. Aynı akstaki lastikler, aynı marka olmalıdır.
- Araçta direksiyon destek sistemi varsa, başınızı camdan çıkarın ve direksiyonu çevirdiğinizde tekerlekler hareket ediyor mu bakın. Eğer direksiyonu çevirdiğinizde tekerlekler hemen tepki vermiyorsa ve 3-4 saniye sonra hareket etmeye başlıyorsa, aracın direksiyon sisteminde büyük bir problem var demektir.
- Pedalların aşınma oranlarına bakın. Gaz pedalı aşınmışsa uzun yolculuk, fren pedalı aşınmışsa şehir içi yolculuk daha fazla yapılmış demektir.
- Kaputu açın ve içeri bakın. Kablo sistemlerine ve yağ kalıntılarına göz atın. Temiz mi değil mi kontrol edin.
- Yağ seviyesini ve yağın durumunu kontrol edin.
- Motor kayışlarını inceleyin ve motorun su seviyesine bakın.
- Lastik basıncını kontrol edin.
- Mutlaka deneme sürüşü yapın. Sürüş esnasında çekiş sorunu olup olmadığını kontrol edin.
- Motorun kolay çalışıp çalışmadığına bakın ve olağandışı seslere dikkat edin. Gürültülü bir motor, pahalı bir tamirat gerektiğine işarettir.
- Egzoz dumanının rengine mutlaka dikkat edin. Gri veya renksizse normaldir, siyah veya maviyse bir sorun var demektir.
- Fren pedalına 1 dakika boyunca basın. Pedalın 4 cm’den daha fazla inmemesi gerekiyor. Eğer iniyorsa, fren sisteminde bir bozukluk var demektir.
- Rölantideki sarsıntısına bakın. Normalden fazlaysa ateşleme sisteminde veya yakıt sisteminde sıkıntı var demektir.
- Egzozdan çıkan seslere dikkat edin ve olağandışı sesler var mı kontrol edin.
- Mutlaka deneme sürüşü yapın. Sürüş esnasında çekiş problemi var mı kontrol edin.
- El freninin çalışıp çalışmadığını kontrol edin. Bunu aracı 1. vitese takıp, aracı yavaşça hareket ettirmeye çalışarak deneyebilirsiniz. Eğer araç hareket ederse, el freni çalışmıyor demektir.
- Aynı şekilde, 1. vitesteyken frenin çalışıp çalışmadığını kontrol edin.
- Sürüş halindeyken aracın sesini dinlemeye çalışın.
- Dönüş yaparken akslardan ses geliyor mu kontrol edin. Tıkırtı geliyorsa bilin ki aks uçları aşınmıştır.
- Düz bir yola geçin ve aracı sürerken ellerinizi direksiyondan çekin. Eğer direksiyon sağ sol yapıyorsa aracın rot ayarlarında sıkıntı var demektir.
- Aynı şekilde düz bir yolda giderken hızlandığınızda direksiyon ve otomobil titriyorsa, lastiklerin balans ayarları bozulmuş demektir.
- Yolda hızla giderken direksiyonu kullanmakta güçlük çekiyorsanız ya lastikler inmiştir ya da ön takımda sıkıntı vardır.
- Aracı asla rot ve balans ayarı yaptırmadan almamalısınız çünkü ayar bozukluklarına genelde bozuk bir parça neden olmaktadır.
- Aracınız yavaş bir hızla giderken tık tık sesleri çıkartıyorsa, süspansiyonda sıkıntı var demektir.
- Test sürüşünüz sırasında aracın klimasını da kontrol edin. Hava kompresörü normalde çok az ses çıkarır. Sürüş anında eğer fazla ses çıkarıyorsa, klima sisteminde bir sıkıntı var demektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder